Vacys PAULAUSKAS

Žaidžiant gamtą pažįsta…

Žvilgsnis į kai kuriuos vaikų sodus Jungtinėse Valstijose

Rasa Ryliškienė Sant Luise, drugelių sode

2015 metų balandžio 26 – gegužės 1 dienomis Jungtinėse Amerikos Valstijose Sent Luiso mieste (Misūrio valstija) vyko 9-asis Tarptautinis  botanikos sodų  kongresas, skirtas gamtosaugai „Biologinė įvairovė geresniam pasauliui: natūralios aplinkos idėjos, kuriomis verta pasidalinti“. Šiame edukacijai botanikos soduose skirtame renginyje dalyvavo apie 150-ies šalių atstovai. Tarp trijų atstovų iš Lietuvos buvo ir Vilniaus universiteto (VU) Botanikos sodo Ryšių su visuomene skyriaus specialistė Rasa Ryliškienė. Kongrese įgyta patirtimi specialistė pasidalijo seminare „Ugdymo įstaigų gamtinės ir kultūrinės erdvės, jų kūrimo galimybės“ („Žaliasis pasaulis“ 2015 m Nr. 24). Pasak Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centro (LMNŠC) Gamtinio ir ekologinio ugdymo skyriaus vedėjo Almanto Kulbio, Lietuvos ugdymo įstaigoms reikia naujų žinių apie žaliųjų edukacinių erdvių įrengimą. Būtina siekti, kad aplinkoje ne tik augtų gėlės, medžiai. Estetiškoje aplinkoje turėtų būti įrengti integruotam ugdymui tarnaujantys elementai. Įrengti mokomieji takai, darželiai. Žaliosios klasės palankiu metų laiku teiktų galimybę vesti įvairių dalykų pamokas gamtoje. Kaip tik nagrinėjant šią problemą buvo aktualios R. Ryliškienės pranešime „Vaikų sodų fenomenas. JAV patirtis“ išsakytos mintys ir JAV botanikos soduose patirti įspūdžiai.

Vienas iš seniausių

„Į JAV atvykome gražiausiu metų laiku, pavasarį per magnolijų, vyšnių, tulpių, migdolų, rododendrų ir kitų pavasarinių augalų žydėjimą. Iš aplankytų sodų trys iš jų patenka į geriausių JAV botanikos sodų dešimtuką“, – pasakojo R. Ryliškienė. – Lankantis Niujorko, Ilinojaus , Misūrio valstijose išvydome nuostabius, išpuoselėtus, prabangius botanikos sodus. Juose jau nuo 2006 m. pradėti kurti „Vaikų sodai“. Dar jie vadinami „Vaikų nuotykių sodais“, „Gamtos tyrimų sodais“ arba „Žaliosiomis klasėmis“.

Pranešėjos aplankytas Sent Luise esantis Misūrio Botanikos sodas įkurtas 1859 m. Šis vienas iš seniausių, paskelbtas JAV istorinio paveldo objektu, botanikos sodas kongreso dalyvius pasitiko pasidabinęs tulpėmis.

Įdomias, skatinančias susimąstyti mintis R. Ryliškienė pacitavo iš transporto stovėjimo aikštelės stendo:

„Kviečiame apsidairyti aplinkui, kaip aikštelė įrengta. Ką gali padaryti kiekvienas iš mūsų saugodamas vandens baseinus – upes, ežerus ir kitus vandens telkinius? Sodinkime medžius, lietaus sodus. Keliaukime autostopu, dviračiais, pėsčiomis ir paskatinkime tai daryti kitus. Lietaus sodai sugeria vandenį, nutekantį iš mašinų stovėjimo aikštelės. Vanduo absorbuojamas augalų ir kartu išvalomas.“

Misūrio Botanikos sodas, tai mokslo, edukacijos, sodininkystės centras, kurį per metus aplanko per milijonas lankytojų. Pagrindinė šio sodo misija, anot pranešėjos, yra „Atrasti ir dalintis žiniomis apie augalus, išsaugant ir praturtinant gyvenimą“. Jame vykdomos vienos iš svarbiausių botanikos tyrimų programų pasaulyje. Šioje įstaigoje įkurtas vaikams skirtas lankytojų centras ir vaikų sodas. Centre vyksta edukaciniai užsiėmimai. Šis vaikams skirtas sodas įsteigtas 2006 m. ir yra pirmasis Valstijose. Jis veikia nuo balandžio iki spalio. Jame yra dvi kavinės ir restoranas, gamtos tyrimų klasė, žaidimų parduotuvė, valgomųjų augalų sodas, medinė pavėsinė, medžio namas, apdulkinimo sodas, ola, oseidžų (angl. osage) indėnų genties stovykla, ir daugybė linksmųjų kalnelių, skirtų laipioti.

„Vaikų lankytojų centre ir sode jaunoji karta žaisdama, tyrinėdama, stebėdama, atrasdama sužino apie augalų ir gamtos svarbą mūsų gyvenime. Naudojant inovatyvius metodus ji mokosi botanikos, susipažįsta su augalų šeimomis, sužino apie sėklų dygimą, mokosi atskirti piktžoles, vabzdžius bei sukurti herbariumą“, – akcentavo R. Ryliškienė.

Ji atkreipė dėmesį į tai, kad vyresni vaikai, dalyvaudami įvairiose edukacinėse programose, įgyja tam tikrą mokslinį laipsnį ir moko jaunesnius. Tarp tradicijų įvardyta sezoninių ritualų svarba. Tai augalų sodinimo paradas sezono pradžioje ir derliaus šventė sezono pabaigoje. Šiame sode kiekvienais metais apsilanko tūkstančiai nuo trijų metų amžiaus vaikų. Anot sodo vadybininko Tedo Maklino, stiprėjanti meilė augalams ir gyvybei stiprina žmogų.

Šou rezervatas ir sodas Čikagoje

Prie Merameko upės, 6 mylios nuo į pietus nuo Misūrio, 1925 m. įkurtas ŠOU gamtos rezervatas. Jam nuo 1972 m. suteiktas Nacionalinio aplinkosauginio švietimo objekto statusas. Rezervate, pasak pranešėjos, galima aptikti 284 paukščių rūšis ir 1200 rūšių augalų bei daug rūšių vabzdžių. Jame rengiamos mugės, yra gamtos mokykla, daug edukacinių programų, tokių kaip „Pirma žvejybos pamoka“, „Savaiminės floros indentifikavimas“ ir  kitos. Rezervate yra lankytojų centras, laukinių augalų sodas, pelkės takas, pelkėjantis ežeras, apžvalgos bokštelis, įvairūs paviljonai ir 2008 m. įkurta gamtos tyrimų klasė.

„Tai atvira prerijų laboratorija, kurioje galima tyrinėti savaiminę florą ir fauną“, – įsitikinusi R. Ryliškienė. – O gamtos klasės svarbiausia idėja: „Nė vienas vaikas nelieka patalpoje“ („Žaliasis pasaulis“ 2015 m. Nr. 24).

Ne mažesnį įspūdį VU Botanikos sodo specialistei padarė kadaise „moskitų apsėstoje vietoje“ 1972 m. Ilinojaus valstijoje įkurtas Čikagos botanikos sodas.

„Per metus jį aplanko 1 mln. žmonių. Iš jų 120 tūkstančių vaikų, moksleivių, studentų, mokytojų dalyvauja edukacinėse programose ir išvykose. Jame tarp 26 įvairiausių stilių sodų yra 2012 m. birželį įkurtas Vaikų sodas. Tai puiki vieta vaikams, jauniesiems sodininkams ir būsimiems mokslininkams susipažinti su gamta.  Viena jo dalis skirta dekoratyvinių žolinių augalų lauko klasei, kita – valgomųjų. Čia vaikai sodina, laisto, išravi piktžoles, renka derlių. 12-oje lysvių pasodinti augalai naudojami mokant apie augalo dalis ir jų apdulkinimą. Savaitgaliais šiame sode daug laiko praleidžia šeimos su vaikais. Per metus edukacinėse programose dalyvauja 75 tūkst. šeimų, per tūkst. ikimokyklinio ugdymo pedagogų kasmet čia tobulinasi aplinkosauginio švietimo programose“, – pasakojo VU Botanikos sodo floristė.

Didžiausio miesto sodai vaikams

Niujorke, didžiausiame JAV mieste, tarptautinio kongreso dalyviai aplankė Bronkso ir Bruklino botanikos sodus. Bronkso botanikos sodas duris lankytojams atvėrė 1891 m.

„1902 m. pastatyta didžiausia šalyje oranžerija. Joje 11 kompiuterizuotų ekologiškų gamtos buveinių nuo drėgnųjų atogrąžų miškų iki dykumų. Šiuo metu tai pagrindinė mokslinių tyrimų institucija, kurioje dirba apie 200 mokslininkų, vadovaujančių 18 šalių moksliniams tyrimams, – informavo R. Ryliškienė ir akcentavo edukacinės programos, skirtos vaikų sveikai mitybai, reikšmę. – Vaikai skatinami maitintis šviežiomis daržovėmis ir įgyti daržovių auginimo įgūdžių.“

Pasak pranešėjos, Bronkso botanikos sode yra puiki žaidimų erdvė įvairaus amžiaus vaikams ir sudarytos nesuskaičiuojamos galimybės tyrinėti mokslo ir gamtos stebuklus. Tam tarnauja šioje institucijoje (su gamtos tyrinėjimų takais, lėlių teatru, laboratorija, kalnais) įrengtas Vaikų žaidimų ir nuotykių sodas bei centras. Jame pagal specialią programą ruošiami paaugliai-aiškintojai. Jie dalinasi patyrimu su bendruomene, atranda naujų pažinčių, praleidžia daug laiko atvirame ore tyrinėdami gamtą, įgyja botanikos ir ekologijos žinių ir jomis dalinasi su bendraamžiais.

„Paaugliai-aiškintojai gauna metro korteles arba nedidelę stipendiją kelionės išlaidoms į sodą padengti. Naudą turi ir tokio paauglio tėvai. Jie gauna nuolaidas sodo bilietams, kavinėms, parduotuvėms. Taip pat gauna rekomendacijas vaikui stojant į koledžą ar dalyvaujant kitose mokyklinėse programose. Iš viso per 6 mėnesius paaugliai dalyvauja 125 valandų programoje. 3 kartus per metus priimami 25 naujokai. Paaugliai savanoriauja savaitgaliais ir atostogų metu 4-5 valandas ryte ar vakare. Juos ruošia edukatoriai, mentoriai. Šio sodo inovatyvioje erdvėje vaikai atranda augalus žaisdami, kurdami. Čia sukurta tyrinėjimų ir linksmybių atmosfera“, – patikino VU Botanikos sodo specialistė.

1910 m. Niujorko širdyje įkurtas Bruklino Botanikos sodas  ir yra JAV labiausiai lankomas.

„Sodas kviečia į atradimų kupiną kelionę. Čia atkurtos vietinės gyvenvietės ir ypatingi dizaino pavyzdžiai. Nuo1914 m. vaikai čia mokomi pasiruošti komposto, augina gėles, daržoves, žoles ir gvildena gamtos paslaptis. Jie mokomi būti ne tik stebėtojais, bet ir būti sodininkais, piliečiais, tausojančiais gamtos resursus. 2-17 metų vaikams sodinti, rinkti derlių, augalus padeda sodo instruktoriai. Lopšelinukai taip pat sodina, gamina įvairius rankdarbius, žaidžia. Vyresniems vaikams rengiamos botanikos  ir ekologijos pamokos gamtoje. Baigę tam tikrą kursą jie tampa jaunesniais sodo instruktoriais“, – pasakojo R. Ryliškienė.

Seminare „Ugdymo įstaigų gamtinės ir kultūrinės erdvės, jų kūrimo galimybės“  pristatydama JAV botanikos sodų fenomeną ir įgytą patirtį, pranešėja akcentavo, kad ten sodai ypatingi tuo, jog turi daug rėmėjų. Todėl visuose soduose gausu užrašų su rėmėjų, dovanotojų, aukotojų pavardėmis.

Rasos Ryliškienės nuotraukos