Janina VASAITIENĖ
Vilkaviškio r. Gražiškių gimnazijos biologijos mokytoja metodininkė, gamtosauginės veiklos koordinatorė

„Tyrinėjame, atrandame ir kuriame“

Septintokai sukūrė laimingą vandens lašelį iš ledo gabalėlių

Pasaulis – tai didžiulė drobė,

Kurioje kiekvienas paliekame žymę.

Šviesią, Tamsią,

Pasaulis – tai knyga, kurią mes rašome.

Visą gyvenimą. Po raidę.

Po žodį, po eilutę.

Kiek sugebame.

Žmogus ateina į žemę su Saule.

Išsaugokime ją ir

Žvarbiausiomis dienomis,

Kad galėtume kurti nuostabią

Saulės simfoniją

Gyvenimui!

(M. K. Čiurlionis)

2022 04 06. Kovo 20-ąją buvo minima Pasaulinė Žemės diena, astronominis pavasaris. Šiomis dienomis ateina pavasario lygiadienis – dienos ir nakties ilgumas tampa vienodas visuose Žemės rutulio kampeliuose. Daugelyje šalių prie jų parlamentų šią dieną keliama Žemės vėliava.1971 m. Jungtinės Tautos pavasario lygiadienį paskelbė Pasauline Žemės diena, primenant, kad žmonijos gyvybės lopšį būtina saugoti nuo taršos, o Žemės gamtos resursus – nuo beatodairiško naudojimo. 1992 m. Pasaulinė Žemės diena oficialiai įteisinta ir Lietuvoje.

Šiai dienai paminėti Vilkaviškio r. Gražiškių gimnazijos bendruomenė organizuoja įvairias veiklas, parodas, akcijas, projektus, konferencijas. Tuo siekiama atkreipti dėmesį į Žemės grožį, apsaugą, išteklių išsaugojimą. Savo veiklomis norime prisidėti prie Žemės išsaugojimo.

Dauguma pažangių pasaulio valstybių pastaraisiais metais sutelkė dėmesį į STEAM (gamtos mokslai, technologijos, inžinerija, menai bei kūryba, ir matematika) ugdymo reformas, ypatingai daug dėmesio skiriant mokykliniam ugdymui. Siekiama paruošti jaunąją kartą XXI a. iššūkiams, ugdyti problemų sprendimo ir kritinio mąstymo gebėjimus.

Kelerius metus iš eilės organizuodavome gamtos mokslų savaites, tačiau dabar, įkvėpti M. K. Čiurlionio žodžių („Pasaulis – tai knyga, kurią mes rašome, kad galėtume kurti nuostabią Saulės simfoniją Gyvenimui!“), gamtos savaitę perpynėme įvairių mokomųjų dalykų ir neformaliojo ugdymo veiklomis.

Kovo 21 diena, pirmadienis. Jis gimnazijoje prasidėjo kiemelyje nusilenkimu Saulei. Vadovaujami fizinio ugdymo mokytojos V. Zajankauskienės, 5-12 klasių mokiniai ir mokytojai sukūrė performansą. Kartodami  simboliškus žodžius „Saule šviesk, Saule šildyk, tamsą išvyk, želmenį daigink!“ pasveikino Saulę, pasveikino dieną, pasveikino taiką, dėkojo Žemei, vylėsi, kad vėl išvysime dygstantį gležną daigelį, keliantį pumpurą į saulę, išvysime mokinių veiduose norą tobulėti, norą atrasti, norą globoti ir saugoti.

Pradinių klasių mokiniai vyko į Vilkaviškio r. Kiršų kaimą (S. Nėries ir K. Bradūno gimtinę), kur Suvalkijos kultūros centro-muziejaus  etnologas Andrius Milinkevičius vedė edukaciją gamtoje „Inkilas vabzdžiams“.

Kovo 21 diena – ir Pasaulinė poezijos diena. Tad gimnazijos bibliotekoje buvo organizuojama akrostichų  kūrimas tema „Surask paslėptą pavasarį“, knygų paroda „Nuo daigelio iki knygos“ (bibliotekininkė D. Marcinkevičiūtė).

Kovo 22-oji – Pasaulinė vandens dieną. Tądien II gimnazijos klasės gimnazistai dalyvavo kūrybinėse dirbtuvėse, kur kūrė „Vandens apytakos ratus“, diskutavo apie tai, kuo Žemei svarbus vanduo, kokie jo ištekliai, kiek planetoje yra geriamojo vandens. Mokiniai dalyvavo iniciatyvoje „Žemė – mylinčio žmogaus rankose“. Vienas iš šios iniciatyvos projektų „Laimingas vanduo“. Vykome į Vištytį, valėme gražuolio ežero, kuris susidarė slenkant ledynams, pakrantę. Čia susitikome su Vištyčio regioninio parko direkcijos ekologu V. Leonavičiumi – išklausėme patarimus kaip organizuoti pakrantės valymą. Po talkos bei dėkojimo Žemei, „Laimingo vandens“ akcijos, palikome besijuokiančio vandens lašelio simbolį. Jį dėliojome iš natūralių vietinių, nežeidžiančių gamtos medžiagų – akmenukų, šakelių, ledo gabalėlių. Tai buvo tarsi smagus, džiugus parašas: „Aš čia buvau, Žeme, aš myliu Tave“. Taip pat tai – kvietimas ir kitiems atkreipti dėmesį bei prisijungti. Vėliau vykome atsigaivinti „Šventojo šaltinėlio“, turinčio savo istoriją, vandeniu.

Pradinių klasių mokiniai dalyvavo kūrybinėse dirbtuvėse „Puošmena medeliui“, kur  iš atliekų gamino darbelius tema „Skraido, ropoja, šliaužia“. Taip kūrė jaukią žaidimų erdvę kieme, papuošė medžius, sumažino išmetamo plastiko ir kitų atliekų kiekį.

Esame dėkingi Kauno miškų ir aplinkos inžinerijos kolegijai už organizuotų Žemės dienos nuotolinių  paskaitų ciklą „Gamtos pažinimas, išsaugojimas ir įdomioji inžinerija“, kuriame noriai dalyvavo mūsų gimnazijos mokiniai. Tai paskaitos „Elektra iš jūros“, „Vanduo – galinga jėga!“, „Įdomioji mikologija – paslaptingasis grybų pasaulis“ ir daugelis kitų netradicinių pamokų.

Pasaulinė meteorologijos diena – kovo 23-oji. Ji prasidėjo neformalaus ugdymo būrelio „Meno harmonija“, vadovaujamo V. Brazauskienės, parodos „Žvilgsnis pro objektyvą“ atidarymu. Mokiniai pristatė savo kūrinius gamtos tema. Nuotraukose buvo užfiksuotos gamtos reiškinių akimirkos, augintinių elgsenos kadrai, saulėlydžiai, ežero bangos. Paroda alsavo gyvenimu!

Meteorologija – tai mokslas, kuris remiasi fizikos, chemijos, biologijos ir kitų mokslų tyrimais. Šią dieną svečiavosi karo gydytojas, rašytojas Vilius Kočiubaitis. Juk medicina – lyg savotiška meteorologija, kuri paremta tyrimais, diagnozėmis ir problemų sprendimų planavimu. Vilius Kočiubaitis yra karo gydytojas, turi majoro laipsnį. Beveik dvejus metus dirbo Afganistane, Kabulo ir Goro provincijos ligoninėse. Yra išleidęs romaną „Miestelis, kuris buvo Jo“, dviejų tomų monografiją „Vištytis“, „Gydytojai miršta kitaip“, „Afganistano daktaras“. Skurdas, viduramžių tradicijos, neapykanta kitatikiams, smurtaujantys talibai – tokia Afganistano kasdienybė. Akistata su mirtimi čia įprastas dalykas, o išlikimo pamokos ypač skausmingos. Apie tai gydytojas ir rašytojas Vilius pasakojo gimnazistams. Pasakojo ir apie tai, kaip dirbo kartu su Ukrainos gydytojais, kalbėjo apie Ukrainoje vykstantį karą, apie tai, kaip reikia branginti artimą, apie tai, kaip siekti, svajoti, tobulėti, nes gyvenimas – tai simfonija, tai grožis, bet deja… ne amžinas.

Kita gamtos savaitės diena džiugino atliktu Gražiškių gimnazijos, Vištyčio skyriaus neformaliojo ugdymo gamtininkų būrelio tiriamuoju darbu „Paukščiai, aptikti Vištyčio Šaltalankio giraitėje“. Mokiniai, naudodamiesi programėle BirdNET, Šaltalankio giraitėje fiksavo ir analizavo paukščių balsus, atpažino paukščius programėlės pagalba, kūrė pristatymą. Pradinių (3-4) klasių mokiniai su mokytojais J. Navikiene ir S. Ringiu dalyvavo pavasarinėje inkilų gaminimo ir kėlimo iniciatyvoje „Padovanokime paukščiams namus“. Šiais metais inkilų kėlimo šventė išties buvo neeilinė. Lygiai prieš 100 metų mums visiems gerai žinomas profesorius, gamtininkas Tadas Ivanauskas pradėjo inkilų kėlimą Lietuvoje.

Savaitės veiklas vainikavo konferencija „Tyrinėk, atrask ir kurk“. Aplankę Dzūkijos nacionalinį parką, dalyvavę knygelės vaikams apie bites kūrimo procese, kurį organizavo  Lietuvos neformaliojo švietimo centro darbuotojas, gamtininkas  Almantas Kulbis, susidomėjome bitėmis, jų sudėtingu, bet trumpu gyvenimu. „…Po lygumas ir slėnius traukęsis liepynas, boluodavęs pervasar gelsvu žiedų pienu, ūždavęs bičių spiečiais, dvelkęs medum vienu…“, – rašė Antanas Baranauskas. O mes nusprendėme vykdyti tiriamąjį, pažintinį bei kūrybinį projektą „Bitės“. Buvo labai smagu matyti, kaip mokiniai įsijungė į tiriamąsias veiklas, kaip domėjosi, ieškojo literatūros, informacijos šaltinių tam tikromis temomis. Prasidėjo pažintis su nuostabiais vabzdžiais, tyrinėjo bitutes, gamino avilius… Ne tik patys susipažino su bitininko apranga, įrankiais, o ir supažindino bendraklasius. Širdis džiaugėsi, kai mokiniai dalinosi informacija, pasakojo vieni kitiems apie tai, ką jau žinojo ir ką sužinojo, atrado tyrinėdami. Bičių atsiradimo istorija Lietuvoje domėjosi II gimnazijos klasės mokinės Gabija Žalkauskaitė ir Dovilė Verbylaitė (vad. geografijos mokytoja O. Smelstorienė ir istorijos mokytoja V. Mikulskytė), Bičių nuodais, jų išskyrimu ir apsaugos priemonėmis domėjosi II gimnazijos klasės gimnazistės G. Žalkauskaitė, V. Jeseliūnaitė ir S. Klastaitytė (vad. chemijos mokytoja G. Zdanavičienė). Kūrybinius darbus – interpretacijas dailės pamokose „Bitės mokinių akimis“ pristatė dailės mokytoja V.Brazauskienė. Labai džiugino tai, jog tiriamąja bei kūrybine veikla susidomėjo gimnazijos aštuntokai, kurie atliko tyrimus, kūrė bitės modelį su įmontuota mikroschema ir garso kolonėle, ruošė pristatymus tiriamųjų veiklų temomis: „Ištirti bitininko apsaugos ir bitininkavimo inventorių“ (J. Navikas), „Standartinio avilio konstrukcijos analizė ir pritaikymas bičių šeimoms“(N. Micevičius), „Nustatyti, kaip mato bitės“ (J. Lišauskas), „Modelio kūrimas, panaudojant plastiką ir įdiegiant bitės skleidžiamą garsą“ (J. Karselis), „Naudojantis informacijos šaltiniais, sudaryti medingųjų augalų dešimtuką“ (L. Miliauskas),  „Nustatyti, nuo ko priklauso medaus savybės, atlikti medaus skonio savybių tyrimą“ (D. Burokas), „Bičių reikšmės ir bičių išsaugojimo galimybių analizė“ (A. Skrinskas) ir kūrybinis darbas „Bičių deivės Austėjos mitologinio paveikslo analizė ir Austėjos skulptūros gamyba iš medžio atliekų“ (II gimnazijos klasės gimnazistai D. Rimavičius ir L. Miliauskas; 8 klasės mokinių ir II klasės gimnazistų darbų vadovė – biologijos mokytoja J. Vasaitienė).

Džiugu, jog hibridiniu būdu organizuotoje konferencijoje dalyvavo viešnia iš Vytauto Didžiojo universiteto, dr. Violeta Vaitkevičienė. Dėstytoja apibendrino pristatytas veiklas, išskyrė geriausius darbus, pasidžiaugė, kad gimnazijos mokiniai ir mokytojai tyrinėja, atranda ir kuria, yra atsakingi ir kūrybingi. Gimnazijos direktorė Grita Launikonė konferencijos dalyviams įteikė padėkos raštus, linkėjo ir ateityje domėtis, kurti, gebėti įžvelgti problemas, ugdyti ir ugdytis įvairias kompetencijas, kurios padėtų spręsti iškilusias problemas.

Autorės archyvo nuotraukos