Aurelija DIRGINČIENĖ
Šiaulių m. „Juventos“ progimnazijos mokytoja

Suomijos mokyklose: „Sveikai gyventi yra smagu“

Suomijoje matėme daug leidžiančių laiką gamtoje žmonių...

Žiemai baigiantis Suomijos Porvoo Linnajoki mokykloje vyko antrasis Nordplus-eTwinning projekto „Sveikai gyventi yra smagu“ susitikimas, kurį koordinavo Šiaulių „Jventos“ progimnazija. Susitiko pedagogai iš Latvijos, Norvegijos, Islandijos, Suomijos ir Lietuvos. Tradiciškai projekto dalyvius pasitiko ir mokyklą pristatė vietos mokyklos direktorė. Ji pažymėjo, kad Suomijos švietimo sistema yra pripažinta ir įvertinta kaip viena iš geriausių ne tik Europoje, o ir pasaulyje. Mokyklos vadovė didžiavosi integruotu ugdymu, pabrėžė, kad mokytojas ugdymo procese yra svarbiausias priimant sprendimus. Atkreipė dėmesį, kad tik 20 proc. moksleivių renkasi aukštąjį išsilavinimą. Dauguma siekia profesinio ugdymo. Didelis dėmesys šalyje skiriamas mokytojų rengimui. Štai, pavyzdžiui, ruošiami dvigubos specialybės mokytojai: chemikas-fizikas, chemikas-biologas ir kt. Fizikos pamokos vyksta tik vieną pusmetį kasdien, kitą pusmetį – jau tik chemijos pamokos. Mokytojo profesija labai populiari – ketvirta pagal populiarumą. Pradinių klasių mokytojų studijos trunka 5 metus, dalykų mokytojų – 6 metus. Minimalūs reikalavimai norint tapti mokytoju – magistro laipsnis.

Svečiams iš karto buvo pasiūlyta susipažinti ne tik su mokykla, o ir su Porvoo miestu (ketvirto pagal dydį ir vieno seniausių Suomijoje), atliekant užduotis, naudojantis žemėlapiais. Užduotis parengė mokiniai. Turėjome galimybę susipažinti ir su Suomijos sostine Helsinkiu, aplankyti bažnyčią uoloje, gėrėtis Sibelijaus varpais ir kitomis miesto įžymybėmis.

Projekto dalyviai ne tik stebėjo pamokas ir veiklas, o ir patys jas vedė. Lietuvos komanda vedė kūno kultūros pamoką 7 klasės mergaitėms. Su 3 klasės mokiniais iš buitinių atliekų gamino mašinėles ir, pritaikydami Niutono dėsnį, jomis lenktyniavo. Aktyviai dalyvavome trečiokų šokių pamokoje, šokome letkį, valsą, mazurką. Buvome sužavėti nepamokine sveikatinimo diena. Tą dieną mokiniai renkasi jiems patinkančią veiklą iš pasiūlytų: slidinėjimas, leidimasis rogutėmis nuo kalno, čiuožimas, gimnastika, afrikietiški šokiai, lipimas į uolas, žvejyba, ėjimas. Jėgas slidinėjant nuo kalno išbandė Islandijos, Latvijos ir Lietuvos mokytojos.

Džiaugėmės, kad mūsų mokytojai Dianai ir Islandijos mokytojai Hlif sekėsi puikiai. Stebint veiklas supratome, jog vaikai visur vienodi. Aktualios problemos ir Lietuvoje, ir Suomijoje tos pačios – telefonas per pertraukas, nenoras eiti lauką, tvarkingumo stoka. Darbo tempas – lėtas, ramus, be streso. Mokiniai pasakojo, kad jų žinios dažnai tikrinamos testais ir vis grįžtama prie neįsisavintų temų. Žavėjomės priemonių ir inventoriaus gausa (dailės ir technologijos pamokose mokiniai aprūpinti visomis priemonėmis ir įrankiais). Nepastebėjome perdėto informacinių technologijų naudojimo.

Džiaugiamės patirtais įspūdžiais, tikimės gerąją patirtį panaudoti savo mokykloje.

Autorės archyvo nuotraukos