Ligita ŠUKLIAUSKIENĖ

Moksleiviai ir atsinaujinančių išteklių energija

Stovyklavimo metu...

Sėkmės istorijos apie įmones, bendradarbiaujančias su mokyklos dar nebaigusiais jaunais moksleiviais, įmanomos ir Lietuvoje. Tai visai nestebina energiją iš atsinaujinančių šaltinių gaminančios bendrovės „Renerga“ vadovų, kurie kasmet susitinka su moksleiviais iš Anykščių, Kretingos ir Jonavos rajonų. Šiemet Trakų rajone vykusio renginių ciklo „Ateities mokslininkai“ metu apie pusė šimto moksleivių ir gimnazistų bendravo su Lietuvos mokslininkais ir tyrėjais, o renginio pabaigoje pristatė savo siūlomas idėjas, kaip keisti atsinaujinančios energetikos kryptį Lietuvoje.

,,Moksleivių idėjos ir sprendimai turi rimtą pagrindą tapti realybe. Vaikai jas sukūrė neatsitiktinai – visų pirma jie turi tvirtą mokykloje įgytų žinių pagrindą, o bendraudami su mokslininkais smalsiai domėjosi, kaupė žinias ir mokėsi jas pritaikyti. Norime pasidžiaugti ir prisipažinti, kad mes taip pat mokomės iš vaikų, kurie yra labai kūrybingi ir tai pademonstravo savo puikiomis idėjomis bei pasiūlymais,“ – sakė Linas Sabaliauskas, UAB „Renerga“ direktorius.

Saulės baterijomis šildoma ,,Saulapinė“

Keturios „Ateities mokslininkų“ komandos pristatė savo idėjas, susijusias su atsinaujinančios energetikos šaltiniais.

Pirmoji vaikų sukurta inovacija susijusi su saulės energija – tai palapinė, apšildoma saulės baterijų. Šio išradimo pritaikymas būtų svarbus keliautojams, turistams ar festivalių dalyviams, ypač vėsiu oru.

Saugus žaislas „Energiukas“

Kaip panaudoti vandens energiją žaislų industrijoje? Tai vaikams nebuvo sunki užduotis. Moksleiviai palygino įprastą žaislą, veikiantį su galvaniniais elementais (baterijomis) su ,,Energiuku“, kuris būtų įkraunamas vandenilio baterijomis. Vaikai pastebėjo, kad žaislų gamyboje naudojamos baterijos, kuriose gali būti ličio, švino ar kadmio. Šie elementai gali sukelti vystymosi sutrikimus, neigiamai veikia nervų sistemą, skatina vėžinius susirgimus. Tuo tarpu pasitelkus vandenilio technologiją, kurią vaikams pristatė atstovai iš Lietuvos energetikos instituto Vandenilio energetikos technologijų centro, galima sumažinti minėtąsias rizikas. Pasiūlytas „Energiuko“ veikimo principas nustebino ne vieną pedagogą.

Vandens parkas – „Vėjo gūsis“

Vandens ir vėjo energija ypač aktuali šalyse prie jūros. Tą netruko pastebėti ir vaikai, sugalvoję neįprastą vandens parką – „Vėjo gūsis“. Jie ne tik pavaizdavo schematiškai kaip turėtų atrodyti toks parkas, bet ir pademonstravo praktiškai. Į dubenį, prileistą vandens, buvo nukreipta kūgio formos anga, per kurią su plaukų džiovintuvu buvo pavaizduota, kaip galėtų būti „pagaunama“ vėjo energija. Toks stiprus „Vėjo gūsis“ sukeltų natūralias vandens bangas ir suteiktų daug pramogų vandens parko lankytojams.

Poilsio oazė – „Po palme“

Ketvirtos moksleivių komandos sugalvotoje poilsio oazėje tiek vaikai, tiek suaugę galėtų pasimėgauti geoterminės energijos teikiamais malonumais. Pasiūlytame pramogų komplekse veiktų vandens spalvų terapija – spalvos keistųsi priklausomai nuo vandens temperatūros, o susidaręs vaivorykštės spalvų spektras teiktų daug teigiamų emocijų bei gerintų lankytojų savijautą. Dar viena inovatyvi paslauga – smėlio lovos, šildomos geoterminiu vandeniu. Jos ne tik sušildytų poilsiautojus, bet ir „masažuotų“. Taip pat poilsio oazėje būtų įrengtas neužšąlantis baseinas, pripildytas geoterminiu vandeniu, o mažiausieji pramogų komplekso lankytojai galėtų žaisti šilto smėlio dėžėje.

„Tikime, kad šie pirmieji žingsniai paskatins jaunuosius moksleivius tęsti mokslo karjerą ir įgyvendinti savo sumanymus, kurie galėtų būti reikšmingi visai šaliai,“ – sakė L. Sabaliauskas.

Autorės archyvo nuotraukose: stovyklavimo metu…