Agnė MAKAUSKIENĖ
Vilniaus l/d „Pušynėlis“ ikimokyklinio ugdymo vyr. mokytoja
„Mes – gamtai, gamta – mums“
Žvilgsnis į augalijos pasaulį
Šiandien jau neabejojama ekologinio ugdymo svarba ankstyvajame vaiko amžiaus tarpsnyje. Vaikų ekologinės kultūros ugdymas padeda suprasti aplinkos teikiamą prigimtinį grožį ir jos svarbą žmogui bei visai pasaulio bendruomenei. Nuo mažens vaikai turi išmokti gerbti ir saugoti gamtos išteklius, kad galėtų puoselėti darnų ir tvarų gyvenimą ateityje. Ekologinė kultūra ugdo aplinkosauginį sąmoningumą bei skatina vaikus tapti atsakingais ir solidariais pasaulio piliečiais. Ugdydami vaikų ekologinę kultūrą galime užtikrinti darnią žmonijos raidą ir ilgalaikį planetos išlikimą.
Vilniaus lopšelyje-darželyje „Pušynėlis“ ekologiniam vaikų ugdymuisi skiriame ypatingą dėmesį – tai vienas iš mūsų strateginių prioritetų. Siekiant gerinti vaikų ugdymosi kokybę, ekologinio ugdymo programos ir projektai tikslingai integruojami į ugdymo turinį. Jau daug metų Vilniaus lopšelyje-darželyje „Pušynėlis“ vykdome Visuomenės aplinkosauginio švietimo projektą „Mes – gamtai, gamta – mums“, kuris finansuojamas iš Vilniaus miesto savivaldybės aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos lėšų. Projekto tikslas – ugdyti įstaigos bendruomenės narių ekologinę savimonę, aplinkosauginį sąmoningumą bei gamtamokslinę patirtį, skatinant aktyviai veikti sukurtose darželio lauko žaliosiose edukacinėse erdvėse, dalyvaujant projekto „Mes – gamtai, gamta – mums“ veiklose.
Šiais metais taip pat sėkmingai įgyvendinome visuomenės aplinkosauginio švietimo projektą „Mes – gamtai, gamta – mums 2024“. Per ankstesnius projekto įgyvendinimo laikotarpius įstaigoje įrengta 16 žaliųjų edukacinių lauko erdvių. Šiais metais įkurtos naujos penkios žaliosios edukacinės erdvės: „Prieskonių mozaika“, „Vaistažolių kupolė, kupolėlė“, „Vilniaus miesto žaliųjų edukacinių erdvių metų augalai“, „Papartynas“ ir „Levanderija“. Tiek jau anksčiau įrengtose erdvėse, tiek naujai sukurtose vaikai ir kiti darželio bendruomenės nariai turi galimybes įgyti bei tobulinti praktinės veiklos įgūdžius gamtinei aplinkai pažinti ir saugoti, mokytis tausoti ir tvarkyti gamtos vertybes, rūpintis aplinkos kokybe, puoselėti pagarbą gyvybei. Prie žaliųjų edukacinių erdvių įrengti informaciniai stendai su erdvių aprašais, informacine metodine medžiaga apie augalų ir kitų gamtos objektų taikymą vaikų ugdymosi veikloms. Lopšelio-darželio mokytojai rengia metodines ugdymo priemones vaikų veikloms edukacinėse lauko erdvėse. Tokios edukacinės veiklos leidžia puoselėti glaudų vaikų ir gamtos santykį, formuoja palankaus elgesio gamtoje nuostatas, ugdo vaikų aplinkos tyrinėjimo ir pažinimo gebėjimus ir įgūdžius.
Šiuolaikinis kokybiškas ikimokyklinio amžiaus vaiko ugdymas neatsiejamas nuo aktyvaus veikimo, įtraukiančių kontekstų, patirtinio mokymosi. Vykdant aplinkosauginio švietimo, ekologinio ugdymosi projektines veiklas vaikams organizuoti pažintiniai žygiai po Karoliniškių kraštovaizdžio draustinio parką, prie Žvėryno šaltinių, Nėries upės pakrante. Šiomis veiklomis siekėme ugdyti vaikų atvirumą ir jautrumą gamtai, formuoti aplinkai draugiškas vertybines nuostatas, suteikti žinių apie ekologiją, aplinkosaugą, mokantis pažinti Vilniaus gamtą miesto gamtinėse teritorijose.
Siekdami paskatinti vaikus ir suaugusiuosius kaupti potyrius ir įspūdžius apie gamtą, aplinkosaugą, įprasminti savo patyrimą ir žinias menine raiška bei kitomis pasirinktomis raiškos priemonėmis, organizavome kultūrinius renginius – eilėraščių skaitovų konkursą „Skambanti gamtos poezija“, vaikų kūrybinių darbų parodą „Kokį dobilą pažįsti tu?“, gamtinių medžiagų kompozicijų stikliniuose induose dirbtuves ir parodą „Gamtos koliažai stiklainyje“ . Šiais renginiais paskatintas dalyvių iniciatyvumas ir kūrybiškumas, racionalus gamtos resursų naudojimas, sudarytos sąlygos tobulinti vaikų gamtos pažinimo, aplinkosauginė ir meninė kompetencijos.
Viena iš svarbiausių aplinkosauginio švietimo idėjų – taršos prevencija. Vykdydami visuomenės aplinkosauginio švietimo projekto veiklas organizavome akciją-talką „Į pagalbą gamtai“, skirtą Pasaulinei aplinkos apsaugos dienai paminėti bei akciją šiukšlinimo prevencijai „Audžiame saldainių popierėlių kilimą“. Prisijungėme prie Klimato kaitos savaitės iniciatyvos, organizavome vaidybinių inscenizacijų festivalį „Man rūpi rytojus“ bei viktoriną „Galvok, saugok ir tausok“. Šių renginių paskirtis – skleisti aplinkosauginio ir ekologinio švietimo idėjas, skatinant vaikus ir kitus bendruomenės narius sąmoningai ir atsakingai veikti prisidedant prie aplinkos apsaugos siekių.
Visą projektų vykdymo laikotarpį atliekama aktyvi informacijos sklaida apie projektą internete: l/d „Pušynėlis“ tinklapyje (http://www.pusynelis.vilnius.lm.lt/visuomenes-aplinkosauginio-svietimo-projektas-mes-gamtai-gamta-mums%ef%bb%bf/), Facebook‘o puslapyje. Tai skatina dalijimąsi patirtimi, aplinkosauginio švietimo idėjų sklaidą.
Visos projekto veiklos svarbios, siekiant užtikrinti, kad vaikai galėtų savo žinias ir patirtis taikyti praktikoje, ugdytųsi atsakomybę tausoti ir saugoti gamtą, ją mylėtų. Tarpstant griaunamajai industrijai ir didėjant aplinkos taršai, itin svarbu jau nuo ankstyvojo amžiaus ugdyti ekologišką mąstymą ir elgesį. Gamtosauginės vertybės įgalina vaikus kritiškai mąstyti apie savo veiksmus ir ryšį su natūralia gamta, skatina jų kūrybingumą ir gebėjimą ieškoti inovatyvių būdų sprendžiant ekologines aplinkosaugines problemas. Galiausiai, ugdydami vaikų ekologinę kultūrą, prisidedame prie ateities kartų gerovės ir sąmoningos planuojamos veiklos. Tik puoselėdami šią kultūrą, vaikai išmoks gyventi harmonijoje su gamta ir taps atsakingais piliečiais.
Autorės archyvo nuotraukos