Lilija DŽEVECKAJA, direktorės pavaduotoja ugdymui, Virginija DAGILIENĖ, Sigita NORVILIENĖ, priešmokyklinio ugdymo pedagogės,
Vilniaus lopšelis-darželis „Pilaitukas“
Medžius ir samanas tyrinėjame…
Tyrinėjame dinozaurus...
Į žemę atkeliavęs ruduo, su savimi atsineša dosnią dovanų kraitę. Už metų triūsą ir darbus, pilnus sodus pribarsto obuolių, miškus apdalina grybais ir paskubomis, prabėgdamas pro medžius, lyg koks dailininkas, nudažo juos sodria spalvų palete, mums leisdamas gėrėtis magiško grožio ir harmonijos su gamta sukurtais gamtos vaizdais. Rudenėjančios gamtos vaizdų įkvėpti skubame pasidžiaugti ir pasidalinti su visais džiugiomis žiniomis apie mūsų veiklą.
Jau trečius metus iš eilės dalyvaujame visuomenės aplinkosauginio švietimo rėmimo programoje. Šiais metais įgyvendiname projektą „Gamtos pažinimo link – Aš ir Tu medžius ir samanas tyrinėjame kartu“. Visuomenės aplinkosauginio švietimo projektas finansuojamas Vilniaus miesto savivaldybės Aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos lėšomis. Projekto tikslas: kuriant naujas edukacines lauko erdves, sudaryti sąlygas visiems (tiek lopšelio-darželio, tiek socialinių partnerių vaikams bei bendruomenės nariams) taikant vieną efektyviausių ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdymo(si) metodų – patirtinį ugdymą(si) iš arčiau pažinti medžius ir samanas, išsiaiškinti juos siejantį ryšį.
Vaikai projekto metu buvo skatinami susipažinti su medžių ir samanų įvairove, pažinti jų sandarą, išsiaiškinti augimui būtinas sąlygas, pastebėti jų panašumus ir skirtumus, įvardinti medžių ir samanų tarpusavio sąsajos ryšį. Įgyvendinat projektą, darželio bendruomenės nariai bei socialiniai partneriai ugdėsi ekologinio sąmoningumo nuostatą, formavo aplinkosaugos įgūdžius per įvairias edukacines, eksperimentines bei tiriamąsias veiklas. Tad pristatome rugsėjo mėnesį įgyvendintas idėjas bei atliktus projekto įgyvendinimo darbus.
Visą darželio bendruomenę džiugina kieme įkurtos edukacinės erdvės: „Draugystės parkelis“ ir „Samanų oazė“. „Samanų oazės“ įrengimo paruošiamieji darbai prasidėjo bendruomenės akcija „Iš akmenukų didelių samanų oazę kuriame kartu“ organizavimo. Akcijos metu visi drauge rinkome akmenis ir juos atnešdami į darželį prisidėjome prie pradinių „Samanų oazės“ erdvės įkūrimo darbų. Visi labai džiaugėmės, kad su kiekviena diena akmenų kalnelis vis didėjo. Vaikai praeidami pro šalį kaskart juos apžiūrinėjo, ieškojo savojo, pasakojo iš kur atkeliavo jo akmenėlis, pasakojo, kodėl būtent šį akmenuką jie pasirinko atnešti į darželį.
Ne veltui sakoma, gera pradžia, jau puse darbo. Tad šios minties vedami toliau judėjome į priekį, šalia „Samanų oazės“ įrengėme augalų auginimo modelį, kuriame kartu su vaikais pasodinome kelių rūšių rasakilas. Vaikai su džiaugsmu pasinėrė į sodinimo darbus, nešė žemes, vandenį, sodino, laistė ir kuždėdami magiškus burtažodžius linkėjo kuo greičiau augalams prigyti bei džiuginti savo grožiu visą „Pilaituko“ bendruomenę. Vaikams rasakilos pavadinimas buvo negirdėtas, tad jie tarpusavyje diskutavo: iš kur kilo šio augalo pavadinimas?.. Vieni aiškino, kad nuo vardo Rasa, kuri surado šį augalą, kiti galvojo, kad nuo žodžių rasotas kelias ir dar daug kitokių originalių pamąstymų teko išgirsti iš vaikų lūpų.
Baigę sodinimą vaikai skubėjo apžiūrėti ir išbandyti ant darželio tvoros pritvirtintų medžio formos kreidinių lentų. Jose užrašė pasodintų augalų pavadinimus, piešė augalus, braižė augalų auginimo modelį.
Ir džiaugėsi, kad lentoje užrašytus, nupieštus augalus galės parodyti savo tėveliams, kurie tokiu būdu sužinos apie jų pasodintus augalus bei drauge džiaugsis augalų augimo procesu.
Iš vaikų lūpų buvo girdimi nuogąstavimai: kad tik nepradėtų lyti lietus ir nenuplautų jų paliktų užrašų.
Darbai, atlikti su meile ir gera nuotaika, tik įsibėgėjo. Visi drauge darželio kieme įkūrėme „Draugystės parkelį“, kuriame atsirado iš medžio atpjovų įrengtas draugystės takelis. Juo vaikai galėjo smagiai pabėgioti, pašokinėti ant į žemę įkastų žaismingais raižiniais išraižytų medienos atpjovų ar keliaudami vingiuotu takeliu, stebėjo čia augančius medžius. Parkelyje buvo pasodinti keturi medžiai: puošmedis, ginkmedis, tulpmedis ir magnolija. Juos sodindami vaikai ne tik susipažino su sodinimo procesu, bet ir sužinojo daug įdomios informacijos apie šiuos medžius.
Jaukiame ir draugyste alsuojančiame parkelyje buvo pastatytas tyrinėjimo indas su dinozaurų figūrėlėmis – vaikai galėjo tyrinėti, eksperimentuoti bei susipažinti su žmonijos evoliucijos istorija. Paklausus mažųjų nuomonės apie draugystės parkelį, sakė, jog šiame parkelyje visi susiras naujų draugų, o susipykę draugai čia galės susitaikyti ir atleisti vieni kitiems.
Visus rugsėjo mėnesį atliktus darbus vainikavo smagi edukacinė veikla „Pasimatuok eigulio kepurę“, kurios metu kartu su miškininku Raimundu Ereminu aplankėme Pilaitės mišką. Jame miškininkas atskleidė daug įdomių miško paslapčių – apie medžius ir samanas. Išvykos į mišką metu vaikus lydėjo ištikimas miškininko šuo Mikis, kuris pademonstravo savo seklio gebėjimus. Vaikai žaidė žaidimus „Pasislėpk nuo eigulio“ ir „Išgelbėk medį“, mokėsi kaip pagal medžius orientuotis miške, ieškojo žvėrelių paliktų pėdsakų bei linksmai suposi ant eigulio pagamintų medžio sūpynių.
Grįžę iš miško vaikai dalinosi savo pastebėjimais, didžiavosi įgytomis žiniomis apie medžius ir samanas bei džiaugėsi, kad darželis įsikūręs netoli nuostabaus miško, kuriame visada gera apsilankyti.
Tad visi kartu nusprendėme: geriausia padėka miškui – suorganizuoti miško švarinimo talkas… Tai geriausia atlikti spalio mėnesį.
Autorių archyvo nuotraukos