Edita CIBULSKIENĖ
Vilniaus lopšelis-darželis „Vieversys“

Kviesime į gamtos pažinimo erdvę

Biologinė įvairovė ir jos tyrinėjimas lauko klasėje

Takai, takeliai, kuriais vaikščiojame...

Nuo vėlyvo pavasario l/d „Vieversys“ startavo su Vilniaus savivaldybės remiamu visuomenės aplinkosauginio švietimo projektu „Biologinės įvairovės pažinimas ir tyrinėjimas lauko klasėje“. Įstaigoje buvo įkurta lauko klasė, kurios atskiros erdvės leidžia vaikams ne tik tyrinėti, atrasti, pažinti biologinę įvairovę, o ir kurti, tikslingai veikti lauke. Prie klasės erdvių įkūrimo noriai prisidėjo ir „Pelėdžiukų“ grupės vaikų tėvai. Jų dėka atsirado gamtos namelis-virtuvėlė, įvairios priemonės, žaidimai, rudeninės gėlės ir kitos dekoracijos, erdvė sportavimui.

Įstaigoje ugdymas grindžiamas patirtiniu pažinimu, ugdymu(-si), pasitelkiant visas gyvos ir negyvos gamtos teikiamas galimybes. Šiam tikslui pasiekti buvo įrengtas sveikatingumo takas-labirintas iš gamtinės medžiagos ir vaistažolių. Takelis prasideda žolyte, kuri pradžioje maloniai kutena, vėliau tenka pereiti per odai šiurkščius paviršius. Tokius, kaip kietos šakelės, kankorėžiai, akmenėliai… O vaistinių augalų skleidžiamas aromatas maloniai kutena nosytę. Sakoma, jog tokia procedūra gerina kraujotaką ir net padeda atstatyti imuninę sistemą. Prie labirinto kūrimo prisidėjo darbštūs ir smalsūs „Pelėdžiukų“ grupės vaikai bei jų tėveliai, o kiek nekantrumo ir emocijų buvo  išbandant ką patys sukūrė.

Projektui skirtos lėšos leido įsigyti priemonių komposto dėžei ir pakeltoms daržo lysvėms įrengti. Vasaros pabaigoje vaikai jau ragavo lysvėse savo pasėtus ir užaugintus pomidorus, žirnius, prieskonines daržoves, dekoratyviniais moliūgais puošė savo aplinką, tyrinėjo, svėrė, aptarė jų išvaizdą, lygino. Nuo žydinčių gėlių rinko sėklas ir ruošė jas kitų metų sėjai. Atsiradusi komposto dėžė ir kaupiamos daržo atliekos bus nepamainoma organinė trąša nedidukui daržui. Pavasarį, orams atšilus, kai komposto dėžėje atsiras daugiau organinės medžiagos, apsigyvens Kalifornijos sliekai, kurie pagreitins irimo procesą.

Daug laiko praleisdami lauke priešmokyklinukai ištyrinėjo darželio lauko erdves, išsiaiškino, apibendrino kokių medžių įstaigos teritorijoje auga daugiausiai, išmatavo ir sužinojo, kuris darželio medis yra storiausias, atrado grybus, samanas, pažino kerpes. Plėtė savo stebėjimų ir atradimų erdves keliaudami po  Žirmūnų mikrorajono apylinkės, taip geriau pažindami juos supančią gamtinę aplinką. O smagiausia diena – ekskursija į  Neries regioninį parką, Dūkštų link. Vaikai visais jutimais smalsiai tyrinėjo, stebėjo gamtą, klausėsi parko vyr. specialisto, ekskursijos vadovo Sauliaus Pupininko pasakojimų apie šį unikalų gamtos kampelį.

Tyrinėjimams, biologinės įvairovės atradimams ir pažinimui buvo įsigytas endoskopas ir  skaitmeninis mikroskopas. Priemonės suteikia galimybę apžiūrėti mažiausias, plika akimi nematomas tyrinėjamo objekto detales, vaizdą fiksuoti nuotraukose, išsaugoti vaizdo įrašus. Tyrinėdami vaikai neteko žado – kokias grožybes skaitmeniniu mikroskopu galima pamatyti. Negalėjome nepasidalinti su įstaigos bendruomene tuo, ką atrado „Pelėdžiukų“ priešmokyklinukai, todėl tarp tvirtų liepų kamienų ir krentančių jų lapų įsikūrė fotografijos paroda „Ruduo pro mikroskopą“.

Lauko klasės meno erdvėje vaikai gali kurti ne tik patogiai sėdėdami prie stalo ar kreidelėmis piešdami ant lentos, bet ir ant informacinio kūrybinio molberto, skirto netradicinei kūrybai lauke, bei darbų, informacijos, užduočių eksponavimui. Stebėdami ir įkvėpti besikeičiančios gamtos spalvų pakvietėme visos Lietuvos mažuosius menininkus atverti rudens spalvų skrynelę ir  sudalyvauti respublikinėje tapybos darbų parodoje „Medžiai keičia savo rūbą“. Mažieji menininkai iš 52  Vilniaus, Klaipėdos, Panevėžio, Garliavos, Marijampolės, Raseinių, Lekėčių, Šiaulių, Kauno, Kretingalės, Joniškio, Lentvario įstaigų nutapė ir pristatė 77 nuostabaus grožio paveikslus. Ryškūs, tapybiški, žaismingi rudens medžiai papuošė projekto partnerių, Lietuvos neformaliojo mokinių švietimo centro III rūmų erdves.

Vykdydami projektą, lauko klasėje įrengėme orų stebėjimo ir fiksavimo stotelę. Įsigytos svarstyklės su stacionariais svareliais ir dėžėmis, kuriose patogu laikyti gamtinę medžiagą. Sukurti stalo žaidimai iš gamtinės medžiagos. Įkurtas vabzdžių viešbutis, kuris atliks edukacinę funkciją, vaikai stebės ir pažins vabzdžių pasaulį, taip pat papuoš ir lauko klasės aplinką. Klasėje bus galima vartyti, skaityti ne tik iš projekto lėšų nupirktas, bet ir pedagogų sukurtas ir pritaikytas laukui knygas.

Norint suteikti kuo kokybiškesnį ugdymąsi lauko erdvėse, pedagogai taip pat gilino savo gamtamokslines žinias gamtos mokslų daktarės Jurgos Motiejūnaitės paskaitoje-seminare „Kerpės, jų tyrimai ir miesto tarša“. Paskaitos metu pedagogai gavo ne tik teorinių žinių apie kerpes, jų svarbą ekosistemai, bet ir praktiškai, įstaigos teritorijoje jas atrado, pastebėjo. Dalyvavo  mokymų programos pedagogams „Ikimokyklinukų ugdymas lauke. Kaip prisijaukinti lauką?“, „Patirtinis ugdymas lauke“, „Saugiai jaučiamės lauke“ seminaruose. Mokymus vedė ir lauko žaidimus bei ugdymo metodiką lauke pristatė mokytojas, lauko darželio projektų vadovas ir stovyklų vaikams komandos narys T. Audenis.

Priešmokyklinio ugdymo pedagogės I. Miglinaitė ir E. Cibulskienė su kolegėmis bei projekto partneriais, Vilniaus l/d „Vaidilutė“ atstovais, dalinosi savo patirtimi kaip organizuoti  ugdymąsi lauke. O Šv. Martyno dieną  lauko klasėje buvo organizuotas ir tėvų šešėlių teatras vaikams „Pirštinė“.

Vilniaus savivaldybės visuomenės aplinkosauginio švietimo projekto finansavimo, partnerių, l/d „Vieversys“ ir „Pelėdžiukų“ grupės bendruomenės dėka pirmasis lauko klasės įrengimo etapas baigtas, tačiau pavasarį savo ugdytinius tikrai pakviesime į naujomis priemonėmis, erdvėmis ir veiklomis papildytą žaidimų ir gamtos pažinimo erdvę.

Autorės archyvo nuotraukos