Vaidutė ŠUMKAUSKIENĖ
Vilniaus „Žilvinėlio“ lopšelio darželio socialinė pedagogė ir ikimokyklinio ugdymo mokytoja

Kūrybingai įrengtos lauko edukacinės erdvės

Ko galima jose siekti?

Domantas rauna morką

Vykdant Vilniaus miesto savivaldybės visuomenės aplinkosauginio švietimo projektą „Vaikų ekologinės savimonės ugdymas puoselėjant ekologinį daržą“ 2020 m. rugsėjo 15 d. socialinė pedagogė ir ikimokyklinio ugdymo pedagogė Vaidutė Šumkauskienė Vilniaus „Žilvinėlio“ lopšelio darželio ugdytiniams vedė praktines pažintines veiklas darželio bendruomenės įkurtame ekologiniame darže. Tai nuostabi erdvė vaikų gamtamokslinio raštingumo ir ekologinės kultūros ugdymui.

Pakeltos lysvės, kuriose veši įvairiausios daržovės, prieskoniniai, vaistingieji augalai, didžiulis šiltnamis, kuriame auga agurkai ir įvairių veislių, dydžių, spalvų pomidorai – darželio bendruomenės bendrų veiklų rezultatas. Todėl šiose edukacinėse erdvėse netrūko praktinių veiklų mažiesiems daržininkams. Buvo prisiminta: ko gi reikia, norint įsirengti daržą?.. Ugdytiniai vienas per kitą kėlė rankutes ir dėstė: to ir ano reikia norint užauginti gausų daržovių derlių… Darželyje vaikams sudarytos galimybės praktiškai tyrinėti dirvožemį, molį, smėlį, žvyrą, orą, vandenį. Tad mažiesiems daržininkams nebuvo sunku atsakyti koks dirvožemis geriausiai tinka daržovių auginimui. Svarbiausia – stebėti ir viską fiksuoti. Nes be palyginimo tikrai būtų sunku. Vieni teigė, kad geriausiai tinka juoda žemė, kiti patikslino, kad kompostas, prie kurio gamybos patys praktiškai prisideda. Visi vieningai tvirtino, kad žvyras, molis nėra tinkami daržininkystei. Prisiminta, jog svarbu parinkti daržui gerą vietą, kad ji būtų ne prie gatvės, kad dirvožemis nebūtų užterštas tepalais ar kokiomis atliekomis.

Ekologiniam ugdymui, kritinio mąstymo skatinimui daug dėmesio skiriama Vilniaus „Žilvinėlio“ lopšelyje darželyje. Darželio ugdytinė Saulė čia pat skubėjo vardinti: augalams labai svarbus vanduo, be jo augalai nenori augti. Kernius vardino: negalima pamiršti šviesos, šilumos – saulės. Vaikai palygino pavėsyje ir saulėje augančias daržoves, įvardino skirtumus, priežastis. Visi vieningai tvirtino, kad reikalingos ir darbščios rankos, kantrybė ir meilė augalams bei visai gamtai.

Vaikai išsiaiškino kokiomis sąlygomis daržovės užauga greičiausiai. Sakė, jog augalus galima auginti ant palangės, šiltnamyje, pakeltose lysvėse ir žemėje – kaip pas močiutę kaime. Pasidžiaugta, kad darželyje yra šieno žaginiai, todėl daržininkystėje panaudotas ir jis – augalų mulčiavimui. Po šienu žemė pasidaro puri, augaliukai mažiau išdžiūsta. Ugdytiniai aiškinosi kodėl pavasarį sėjamos sėklytės? Kodėl ruduo derliaus nuėmimo metas?

Kiek džiaugsmo buvo, kai vaikai gebėjo atskirti kieno kokios sėklytės. Žirnių, saulėgrąžų, moliūgų, arbūzų atpažinti sėklytes pavyko nesunkiai, bet morkų, burokėlių, pomidorų – tikras iššūkis.

Nepaprastas džiaugsmas vaikams – užauginto derliaus nuėmimas. Bulvių kasimas – ypatingas iššūkis. Daugeliui ugdytinių – pirmieji bandymai. Koks džiaugsmas iškasus savo pirmąją bulvę! Domantas su Nojumi buvo pirmieji bulviakasiai. Kasti bules – tai ne juokas, o tikras darbas. Visi kartu garsiai, choru skaičiavome iškastas bulves. Sužinojome, kad bulvė kieta, kol nevirta, o virtą galima sutrinti. Taip pat iš bulvės ir krakmolo pasigaminome krakmolo. O kai turi krakmolo, įpylus truputėlį aliejaus, gali pasigaminti ir dirbtinio sniego. Ar tai nėra tikrasis atradimų džiaugsmas. Lipdai ką tik nori. Pomidorą – panašų į rutulį, cukiniją – panašią į ritinį, morką, panašią į piramidę… Taip mėginta susipažinti su figūromis, spalvomis.

Po bulviakasio – morkų rovimas. Uršulė visiems įvardino, kad morkas raunam, bulves kasam, o pomidorus skinam. Vaikai svėrė, matavo didžiausią ir mažiausią pomidorą, moliūgą, cukiniją. Net mikroskopu bandytos tyrinėti pomidorų sėklos. Pieštos pačios gražiausios ir skaniausios daržovės. Mintos mįslės.

Kiek veiklos ir naujų patirčių tą dieną patyrė vaikai… Matavo daržovių ilgį liniuote, centimetru, net ir sprindžiais. Ieškojo mažiausios ir didžiausios, lengviausios ir sunkiausios daržovės. Tyrinėjo daržovių spalvą, formą, kvapą, skonį. O koks nuostabus jausmas skanauti lauko arbatinėje darželyje užaugintų daržovių.

Šitaip buvo ugdomas vaikų kritinis mąstymas, plėtoti pažintiniai gebėjimai, ugdyti daržovių derliaus nuėmimo įgūdžiai, padėta suprasti švarios aplinkos reikšmė, aktyvintas ugdytinių noras pažinti daržoves ir žinoti jų auginimo būdus. Formuotos vertybinės nuostatos, plėtoti aplinkos saugojimo pradmenys. Tikimės, kad šios praktinės veiklos padės formuoti ugdytinių gamtą tausojantį gyvenimo būdą. Veiklų dėka vaikai geriau supras nuo žmogaus priklausančius procesus, mokysis pažinti aplinkos problemas ir įvardinti jų priežastis, ugdysis aplinkos saugojimo įgūdžius.

Autorės archyvo nuotraukos

Žaliasis Pasaulis
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.