Jolanta KULIKAUSKIENĖ, Violeta DULKO
Vilniaus „Žilvinėlio“ lopšelio-darželio ikimokyklinio ugdymo mokytojos metodininkės

Gyventi harmonijoje su gamta

Vilniaus „Žilvinėlio“ lopšelio-darželio vaikų ekologinio raštingumo ugdymas

Prie augalų...

Vilniaus „Žilvinėlio“ lopšelis-darželis nuo 2017 m. dalyvauja Vilniaus miesto švietimo įstaigų žaliųjų edukacinių erdvių projektuose, skirtuose vaikų ekologinio raštingumo ugdymui. Projektinėmis veiklomis siekiama tobulinti ikimokyklinukų ir priešmokyklinukų ekologinį sąmoningumą, mokyti juos gyventi tvariau, jaustis atsakingiems už gamtos apsaugą ir žemės planetą.

Veiklose dalyvauja visa lopšelio-darželio bendruomenė – vaikai, mokytojai, tėvai, kaimynai, socialiniai partneriai.

Kiekvieną pavasarį, žemei atbundant ir sprogstant medžiams, organizuojamas paukščių inkilų kėlimas kieme pasveikinant sugrįžusius sparnuočius. Ugdytiniai atsineša šeimos narių – brolių, tėvų, senelių – sukonstruotus spalvotus inkilėlius. Taip kuriamas ne tik paukščių pavasarinis sutikimas, bet ir stiprinamas ryšys šeimoje. Vaikams prieš tai grupėse mokytojos prieinama forma ir būdais suteikia žinių apie į Lietuvą grįžtančių paukščių rūšis, papasakoja, kokiose šalyse jie žiemoja. Šios veiklos metu ugdoma mažųjų gamtamokslinė kompetencija, formuojama jų pasaulėžiūra, kaip nuo mažens svarbu suvokti žmogaus ir gamtos organišką vienybę.

Rūpinamasi ne tik paukščiais, bet ir žeme – pavasarį sodinamas ekologinis daržas. Mokoma vaikus pažinti daržovių sėklas, jas pasodinti, auginti ir prižiūrėti. Praktinės veiklos pradedamos nuo edukacinių erdvių „Ekologinis daržas“ įrengimas. Darželio bendruomenė, skambant dainoms, dalyvauja ekologinio daržo įrengimo procese. Ugdytinių tėveliai ir įstaigos darbuotojai bendradarbiauja sukasdami lysves, vėliau kartu su vaikais sodinamos daržovės: bulvės, burokėliai, svogūnai, cukinijos, špinatai, ridikėliai, morkos. Vaikai mokomi ne tik pažinti daržoves, bet ir skatinami pratintis prie sveikos gyvensenos sampratos propaguojant daržovių suvartojimą joms užaugus pasodintose darželio lysvėse. Ekologinė savimonė ugdoma puoselėjant daržą – laistant, ravint, prižiūrint ir rūpinantis daržovėmis. Mokytojai tobulina gamtamokslinę kompetenciją, vyksta bendradarbiavimas su šeimomis.

Vaikų ekologinio raštingumo ugdymas organizuojamas ir įgyvendinant Vilniaus miesto savivaldybės finansuotą visuomenės aplinkosauginio švietimo projektą „Išgirsk širdimi, ką gamta pakuždėjo. Vaikų ekologinio raštingumo ugdymas žaliosiose edukacinėse erdvėse“. Vaikai dalyvavo 12 praktinių pažintinių veiklų, buvo organizuotos edukacinės išvykos už lopšelio-darželio ribų, veiklos miesto žaliosiose edukacinėse erdvėse. Kartu su mokytojomis vaikai susipažino su augalais, juos supančia gamta, parko augmenija, upe. Ugdytiniai įgijo gamtosauginių žinių, praktinių gebėjimų saugoti aplinką, mylėti gamtą, patobulino praktinius gamtos tyrinėjimo ir puoselėjimo įgūdžius. Tokios išvykos praplėtė vaikų akiratį, suteikė palankias sąlygas aktyviam ir betarpiškam bendravimui tarpusavyje, mokė sąmoningumo ir jautrumo aplinkai, aplinkosauginėms problemoms. Į išvykas kartu vyko ir tėveliai, taip buvo ugdoma ekologinė kultūra ir šeimose. Mokslininkų tyrimų išvados teigia, kad ekologinis raštingumas neatsiejamas nuo šeimos vertybių ir elgsenos. Todėl labai svarbu į veiklas įtraukti ir šeimos narius, formuoti palankaus aplinkai elgesio nuostatas.

Rudeniui atėjus Vilniaus „Žilvinėlio“ lopšelis-darželis kartu su socialiniais partneriais Justiniškių mikrorajone organizuoja aplinkos tvarkymo akciją „Darom“, skirtą atliekų mažinimo savaitei paminėti. Akcijos metu ugdomas įstaigos bendruomenės sąmoningumas tvarkant atliekas, rūpinantis jų rūšiavimu ir mažinimu. Vaikai kartu su mokytojomis ir padėjėjomis švarina ne tik lopšelio-darželio teritoriją ir jos prieigas, bet ir renka atliekas bei jas rūšiuoja prie seniūnijos. Ugdomas mažųjų vilniečių ekologinis sąmoningumas, meilė gamtai, skatinamas bendradarbiavimas su kitų ikimokyklinio ugdymo įstaigų bendruomenėmis, stiprėja aplinkosauginė komunikacija.

Vaikų ekologinis sąmoningumas pradedamas ugdyti nuo ankstyvosios vaikystės. Skatinimas gyventi tvariau, būti gamtos draugu, jaustis atsakingam už jos apsaugą, vaidina lemiamą vaidmenį vaiko santykio su gamta ateityje kūrimui. Gamtamokslinio ugdymo organizavimas žaliosiose edukacinėse erdvėse ugdo visą gyvenimą aplinką tausojančius žmones.

Vykstanti gerosios patirties sklaida ir bendradarbiavimas su Vilniaus miesto ikimokyklinio ugdymo mokytojais, socialiniais partneriais leidžia pasisemti patirties, idėjų veiklų plėtotei ir žaliųjų edukacinių erdvių kūrimui. Vaikų tėvų įtraukimas didina šeimų ekologinį raštingumą, formuoja ekologinę kultūrą, kuria sąlygas ekologinių tradicijų puoselėjimui ne tik lopšelyje-darželyje, bet ir ugdytinių namuose. Įgyvendinant ekologines veiklas ugdomas ir plėtojamas vaikų aplinkosauginis mąstymas, ekologinis sąmoningumas, skatinamas tvarus vartojimas, žadinamas noras gyventi harmonijoje su gamta.

Autorių archyvo nuotraukos