Vacys PAULAUSKAS
Papildomo ugdymo pedagogas ekspertas

GLOBE tyrimai, vaikus užauginantys

GLOBE tyrimų būrelis. Kairėje – Alė STECKIENĖ, dešinėje – Rūta ALKIMAVIČIENĖ

Greitai auga vaikai. Žiūrėk, ką tik buvo pirmokėliai, o po ketverių metų jau vyresniokais vadinami ir į rimtesnius mokslus pasinėrę. Sužinoti, kaip sekasi Fabijoniškių mokyklos vyresnių klasių gamtininkams, direktoriaus pavaduotoja Alė Steckienė pakvietė kartu su ja aplankyti GLOBE tyrimų būrelį ir jo vadovę Rūtą Alkimavičienę. Nors šioje mokykloje svečiavausi gripo epidemijai nespėjus audringai įsisiautėti, tačiau tiek mokytojų, tiek mokinių gretas liga jau buvo gerokai praretinusi ir ne su visais jaunaisiais gamtininkais galima buvo iš arčiau susipažinti.

Įdomi programa

Vyresnių klasių gamtamokslinis ugdymas vyksta biologijos, fizikos, chemijos pamokų metu. Pagal bendrojo ugdymo programą ir mokyklos galimybes atliekami praktiniai (laboratoriniai) darbai. Edukacinių išvykų metu atliekamos praktinės užduotys.

Nemaža dalis Fabijoniškių mokyklos mokinių lanko neformalaus ugdymo užsiėmimus. Vienas iš labai įdomiai dirbančių yra 5-8 klasių mokinių GLOBE tyrimų būrelis. Jam vadovauja mokykloje 25 metus dirbanti mokytoja Rūta Alkimavičienė. Pradžioje su pradinukais dirbusi, dabar biologijos mokytoja metodininkė nuo 1998 metų dėsto zoologiją ir, pasak direktoriaus pavaduotojos, visa siela stengiasi, kad vaikai kuo daugiau įgautų patirties ir geriau suprastų gamtą. GLOBE tyrimų programa mokykloje vykdoma nuo 1998 metų. Pasak būrelio vadovės, mokiniai užauga, juos keičia nauji būrelio nariai ir programos tyrimai sistemingai tęsiami.

„Šiais mokslo metais aštuntus metus su būreliu dalyvavome tarptautinėje GLOBE tyrimai konferencijoje „Mano indėlis į pasaulinius aplinkos stebėjimus“. Ji gruodžio 1-2 dienomis vyko Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centre (LMNŠC). Iš mūsų būrelio joje dalyvavo moksleiviai Viktorija Jakubėnaitė, Vytenis Tumėnas (5c klasė), Filip Kunicki, Eduardas Galvonas (7a klasės). Jie savo pranešime „Mūsų aplinkotyrinė veikla“ pateikė pavasarį atliktų tyrimų duomenis ir jų analizę“, – pasakojo GLOBE tyrimų būrelio vadovė.

Šioje mokiniams ir jų mokytojams skirtoje konferencijoje dalyvavo svečiai iš Lietuvos hidrometeorologijos tarnybos prie Aplinkos ministerijos. Šios tarnybos Meteorologinių prognozių skyriaus vedėja Vida Ralienė pakvietė mokinius bendradarbiauti ir teikti informaciją apie meteorologinius reiškinius tarnybai. Rašytojas ir gamtininkas Selemonas Paltanavičius supažindino mokinius su įvairiais gamtoje vykdomais praktiniais aplinkos stebėjimais.

Konferencijos metu F. Kunicki, E. Galvonas, V. Jakubėnaitė gavo LMNŠC pažymėjimus, o mokytojai R. Alkimavičienei įteiktas Padėkos raštas.

Konferencijoje dalyvavusi penktokė Viktorija sakė, jog jai labai patiko ruošti pranešimą, dalyvauti jo pristatyme, išgirsti kitų dalyvių pranešimus ir susipažinti su naujais draugais.

Patinka tyrimai

Iš mokinių pirmasis apie atliekamus būrelyje tyrimus pasakojimą pradėjo septintokas Eduardas Galvonas.

„Mes tiriame temperatūros pokyčius, maksimalią ir minimalią dienos temperatūrą, matuojame slėgį, stebime debesuotumą, debesų tipus ir lėktuvų pėdsakus, atliekame sniego dangos storio tyrimus“, – aiškino jaunasis tyrinėtojas ir pridūrė, kad jam ir draugams patiko konkursas „Rudeninių medžių kaita“. Atsisiuntę mobiliąją programėlę jie kelis kartus per savaitę fotografavo medžius ir iš siunčiamų nuotraukų gaudavo trumpus filmukus.

Ant mokyklos stogo įkurtoje meteorologinėje stotelėje atlikti stebėjimus labai patinka penktokui Povilui Beišiui. Jam įdomiausia lipti ant stogo, matuoti savaitės aukščiausią ir žemiausią temperatūrą, kritulmačiu fiksuoti kritulių kiekį.

Išgirdusi, kad Povilui patinka lipti ant stogo, direktoriaus pavaduotoja A. Steckienė paaiškino, kad tik GLOBE tyrimų būrelio nariai vieninteliai turi teisę kartu su vadove užlipti ant mokyklos stogo.

Apibendrindama mokinių pasakojimus, būrelio vadovė R. Alkimavičienė patikslino, jog visi tyrimai atliekami pagal Tarptautinės GLOBE programos metodikas. Gauti duomenys internetu siunčiami į Tarptautinį GLOBE (JAV) tyrimų mokslinį centrą kiekvieną savaitę. Šioje programoje Fabijoniškių mokykla dalyvauja nuo 2005-ųjų. Tikslas – mokyti mokinius savarankiškai atlikti tyrimus, t.y. surinkti stebėjimų duomenis, juos apibendrinti, pateikti grafiškai, formuluoti išvadas.

Stovyklos ir ekspedicijos

Gamtamokslinė mokinių veikla aktuali ir mokslo metams pasibaigus. Patys aktyviausieji mokiniai dalyvauja stovyklose, ekspedicijose ir kitokiuose renginiuose.

GLOBE tyrimų būrelio vadovė pasakojo, kad 2015 m. rugpjūčio 3–6 d. Estijoje, Nalijerve regione vykusioje tarptautinėje GLOBE programos ekspedicijoje, skirtoje paminėti 20-ąsias šios programos metines, Lietuvos delegacijoje dalyvavo ir Fabijoniškių mokyklos mokinys Julius Jonytis. Mokytoja R. Alkimavičienė pasidžiaugė, kad ekspedicijoje (joje dalyvavo 200 mokinių ir mokytojų iš Ukrainos, Lietuvos, Latvijos, Estijos, Rusijos ir Suomijos) Fabijoniškių mokykla gavo Tarptautinį ekspedicijos dalyvio sertifikatą.

2017 m. liepos 3-6 d. Aukštaitijos nacionaliniame parke vyko Baltijos jūros projekto ir GLOBE programos mokymai-stovykla „Auginkime mokslininką gamtinėje aplinkoje!“, skirta aktyviausiems projektų dalyviams. Stovyklautojai turėjo puikią galimybę pažinti unikalią biologinę įvairovę, išvysti ledynmečio suformuotą kalvotą kraštovaizdį, supamą ežerų, pažinti krašto kultūros paveldo vertybes. Šioje stovykloje kartu su Fabijoniškių mokyklos GLOBE tyrimų būrelio vadove dalyvavo dabar jau septintokas Filip Kunicki. Jis papasakojo apie gyvenimą Meironyse šalia Palūšės miestelio įsikūrusioje Aukštaitijos nacionalinio parko gamtos mokykloje, apie įdomius užsiėmimus.

„Man patiko kurti susijusius su globalinėmis aplinkos problemomis GLOBE programos komiksus, su ornitologe Ingrida Meškinyte žieduoti paukščius, lankytis Labanoro regioninio parko lankytojų centre, keliauti po miškus ir Labanoro pelkę. Joje susipažinome su vaistažolėmis ir retais augalais, pamatėme apvalialapę saulašarę. Mus maitino ten, kur Lietuvoje buvo pradėti kepti pirmieji šakočiai“, – pasakojo jaunasis gamtininkas Filipas.

Už įdomių veiklų organizavimą Fabijoniškių mokyklos gamtininkai dėkingi GLOBE programos Lietuvoje koordinatorei, LMNŠC Gamtinio ir ekologinio ugdymo skyriaus metodininkei Miglei Simanavičienei.

Akvariumas ir meškerė

Bendraujat su GLOBE tyrimų būreliu ir jo vadove man labai patiko skoningai biologijos kabinete įrengtas dekoratyvinis akvariumas. Pasirodo, jį prižiūri, puoselėja ir moko akvariumo priežiūros biologijos vyresnioji mokytoja Audronė Šileikienė. Jame be neonų ir lialiusų plaukioja gražus būrys įvairių barbusų.

Akvariumo vieta mokykloje teisingai įvardyta gamtos mokslų daktaro Algio Bubino knygoje „Gėlavandenis akvariumas“: „Akvariumas gali būti geras pagalbininkas biologijos mokytojams, nes gerai įrengtas akvariumas – tai ne tik augalai ir žuvys, tai visa biocenozė, daugybė vandens organizmų, glaudžiai tarpusavyje susijusių. Moksleiviai supažindinami su akvariumistikos paslaptimis, kartu susipažįstama su upių, ežerų bei jūrų flora ir fauna“.

Du akvariumai vienoje mokykloje rodo, jog vaikai mokomi akvariumo pagrindų ir skatinami dekoratyvines žuveles auginti namuose. Tai labai svarbu, nes Lietuvoje seniai nebeliko akvariumininkų būrelių ir tam darbui tinkamai įrengtų akvariuminių, kur vaikai galėtų semtis specifinių žinių, patys veistų žuvis ir išsamiai susipažintų su įvairaus amžiaus žuvims reikalinga pašarine baze bei pasitaikančiomis ligomis.

Geresniam gamtos pažinimui svarbus ne vien akvariumas, bet ir meškeriojimas. Šis darbas su vaikais taip pat nunyko. Ko gero, liko tik vienintelis žūklės būrelis Gargždų vaikų ir jaunimo laisvalaikio centre, kuriam vadovauja Raimundas Jocys. Todėl sekasi tiems vaikams, kuriuos paimti į rankas meškerę skatina tėveliai.

GLOBE tyrimų būrelio narė penktokė Rugilė Jakštonytė papasakojo apie savo pirmąją žvejybą plūdine meškere Grabuosto ežere prie Obuolių salos. Pagavus porą kuojyčių žvejyba jai patiko, nors iš pradžių žuvyčių išsigando, nes nežinojo, ką reikia daryti, bet atkabinusi nuo kabliuko žuveles paleido.

Daug daugiau žvejybinės patirties yra sukaupęs ant mokyklos stogo tyrimus mėgstantis Povilas.

„Labiausiai man patinka kartu su tėčiu meškerioti kaimo tvenkinyje. Plūdine meškere visada pagaunam daug karpių ir nešam katėms arba jas išsikepa mano tėvai. Aš žuvų nevalgau, nes joms esu alergiškas“, – atviravo jaunasis žvejys.

Apsilankius pas pradinukus ir 5-8 klasių gamtininkus supranti, kad šioje mokykloje sudaromos visos galimybės mokiniams pažinti gamtą, dalyvauti įdomioje ir naudingoje veikloje.

Vacio Paulausko nuotraukos

Rūtos Alkimavičienės archyvo nuotraukos