Žurnalistės Marijona VARNECKIENĖS pokalbis su Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos prie Aplinkos ministerijos direktoriaus pavaduotoja Rūta BAŠKYTE
Padovanokime vaikams vasarą
Lietuvos saugomų teritorijų direkcijos iš anksto planavo ir gerai pasiruošė mažesnių ar didesnių vaikų vasaros ekskursijoms ir užsiėmimams gamtoje. Čia taip pat laukiamos šeimos su vaikais ir apskritai lankytojai, norintys pažinti šalies kraštovaizdį, gamtą, vertybes.
Rūta BAŠKYTĖ
Kuriose teritorijose ir kokia tvarka gali lankytis vaikai?
Visose saugomose teritorijose, kuriose yra lankytojų centrai – nacionaliniuose ir regioniniuose parkuose, rezervatuose, pažintiniai takai, apžvalgos, bokštai, sutvarkytos gamtos ir kultūros paveldo vertybės… Apie lankymosi galimybes galima teirautis saugomų teritorijų direkcijose, lankytojų centruose.
Ką vaikai gali pamatyti, sužinoti, pajausti vasarą apsilankę saugomose teritorijose?
Pažinimo erdvės yra neaprėpiamos, egzistuoja didžiulė įvairovė, pasirinkimas. Vaikai gali pamatyti vertingiausias ir vaizdingiausias Lietuvos teritorijas, kuriose gausu išskirtinių vertybių, vis kitoks kraštovaizdis… Svarbiausia, kad jie gali pabūti tikruose žmogaus namuose – gamtoje. Gali ne tik pamatyti, bet ir išgirsti, užuosti, paragauti, pajausti… Prisiglausti prie pušies ar beržo kamieno ir pajusti, kuo jie skiriasi. Vaikai gali stebėti įvairiausius žydinčius ar vaisius brandinančius augalus, paukščius, pačius įdomiausius riedulius (skirtingų formų, spalvų, dydžio), atodangas, upių vingius, ežerus, kalvas ar piliakalnius. Sąrašas beribis…
Vaikams labai įdomu stebėti gyvąjį pasaulį. Ne visus gyvūnus galima lengvai išvysti, bet stebėti, pavyzdžiui, sudėtingą mažųjų skruzdėlių ar drugių pasaulį, ne mažiau įdomu.
Ar sunku sudominti vaikus?
Visuose lankytojų centruose yra darbuotojų, gebančių vaikus sudominti. Patekus į visiškai jiems neįprastą aplinką, pradžioje gali būti nedrąsu. Tad atsipalaiduoti galima per žaidimus. Apskritai mokytis žaidžiant yra žymiai įdomiau. Tada vaikai atsiveria, pradeda veikti jų fantazija. Kyla daugybė klausimų – kas, kaip, kodėl?… Specialistai aiškina paprastai, suprantamai, dažnai kitaip, nei mokytojai mokyklose. Vaikai klausosi paukščių giesmių. Mokosi juos atskirti, pamėgdžioti. Labai greitai viską įsimena. Klausosi ir vietos tarmių, sakmių, įvairiausių pasakojimų…
Žinome, kad giliausiai atminty pasilieka informacija, gaunama, patiriama per emocijas, per pojūčius. Todėl saugomų teritorijų darbuotojai stengiasi, kad vaikai kuo daugiau prisiliestų prie gamtos ir ją pajaustų.
Ar yra numatytos pažintinės programos, teminiai užsiėmimai? Kokius maršrutus rekomenduojate lankytojams?
Turime 28 knygas, vadinamus nacionalinių, regioninių parkų pažinimo vadovus, kuriuose pristatoma išskirtinė nacionalinių, regioninių parkų vertė, saugomas kraštovaizdis. Šių knygų pabaigoje yra originalios, įdomios gamtos vertybių pažinimo užduotys, kurias atlikus lankytojai sužino, patiria gerokai daugiau. Vadovai paprastai dalijami mokytojams. Juos galima rasti saugomų teritorijų lankytojų centruose, gamtos mokyklose, interneto svetainėse, tad galima nusikopijuoti reikiamą informaciją, žaliąsias pamokas. Šeimos gali paprasčiausiai pasiskolinti vadovus, po išvykos grąžinti juos lankytojų centrui.
Gausu pažintinės literatūros, informacijos interneto svetainėse. Iš Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos svetainės (www.vstt.lt) galima įeiti į visų valstybinių parkų ir rezervatų svetaines. Yra knygų, kuriose pateikiami maršrutai po valstybinius parkus. Turime dvi skirtingo leidimo knygas „Ypatinga Lietuva“. Vienoje jų pasiūlyti automobilinių kelionių maršrutai, kurie padeda lankytojams per vieną dieną aplankyti daug įdomių objektų.
Vartais į gamtą vadinamas saugomų teritorijų Nacionalinis lankytojų centras, kuriame yra informacija apie visas Lietuvos saugomas teritorijas. Besilankantiems šiame centre kelionėms planuoti – du specialūs terminalai. Pasirinkti norimą maršrutą gali padėti ir Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos darbuotojai. Tad galima patiems susidaryti maršrutus (priklausomai nuo pomėgių ir laiko).
Lankytojai gali pasirinkti juos labiau dominančią teritoriją. Vienose jų yra daugiau miškų, kitose – kalvų, vandens telkinių ir pan. Kiekviena teritorija turi savas vertybes.
Šeimoms, kurios paprastai lankosi su skirtingo amžiaus vaikais, neturi konkretaus išvykos plano, rekomenduojame keliauti pažintiniais takais, kuriuose gausu reikalingos informacijos. Takais patogu nukeliauti į sunkiai pasiekiamus gamtos kampelius, galima patirti įvairių pojūčių.
Gamta graži ir įdomi visais metų laikais ir visais metų laikais joje praleistas laikas būna įdomus, malonus ir prasmingas.
Rezervatuose saugomi itin reti augalai, gyvūnai, jų gamtinės buveinės. Į juos lankytojai leidžiami tik lydimi rezervatų direkcijų darbuotojų.
Kiek vaikų per vasarą lankosi saugomose teritorijose?
Atskiros statistikos nevedame. Yra bendras lankytojų skaičius. Kiekviename nacionaliniame, regioniniame parke kasmet vidutiniškai apsilanko maždaug apie 10 tūkstančių įvairaus amžiaus lankytojų. Direkcijos lankytojus skaičiuoja lankytojų centruose, gamtos mokyklose, pažintiniuose takuose, stovyklavietėse, gauna duomenis iš nuomojančių baidares… Tačiau akivaizdu, kad tikslaus teritorijose besilankančiųjų skaičiaus niekas nežino. Pavyzdžiui, Kauno marių regioninio parko direkcijos duomenimis, pernai pas juos gamtos mokykloje lankėsi per 4 tūkstančius vaikų. Šiemet laukiama dar daugiau.
Daugiausia vaikų iš darželių, mokyklų apsilanko gegužės ir rugsėjo mėnesiais.
Mes siekiame, kad vaikai kuo ilgiau pabūtų gamtoje. Taip jie gali daugiau pamatyti ir pajausti gerų, ilgam įsimenančių emocijų, atkurti ryšį su gamta.
Ar saugomose teritorijose lankosi vaikų globos namų auklėtiniai?
Lankosi kaip ir visi kiti vaikai. Galvoju, kad būtų galima su jais dažniau susitikti. Ateityje sieksime glaudžiau bendradarbiauti.
Ką iš esmės vaikams duoda saugomose teritorijose praleistas laikas?
Kiekviena čia praleista valanda vaikui yra didelė dovana. Vaikas darosi jautresnis, mokosi pažinti gamtą, vertybes, jas saugoti, auga savo kraštą mylintis pilietis.
Girdime, kad diskutuojama dėl mokslo metų pratęsimo. Jei jau taip įvyktų, būtų tikslinga bent kelias dienas pamokas pravesti ne tradicinėje aplinkoje – ne įprastoje mokykloje, o gamtos mokyklose, turtingoje saugomų teritorijų gamtoje.
Laukiame visų pažįstančių, norinčių pažinti šalies kraštovaizdį, gamtą, vertybes.
Dėkoju už pokalbį.
Augusto Uktverio nuotrauka