Rima SKRINSKIENĖ
Priešmokyklinio ugdymo pedagogė

Kaip sniegas pavirto juodu vandeniu

Gamtos teikiami malonumai žiemą

Vaikai ugdomi žaidimais...

Iš prigimties vaikas yra fantazuotojas ir menininkas, kuris nuolat tyrinėja, kuria, atranda kažką naujo. Noras išbandyti ir atrasti – pagrindiniai vaiko poreikiai. Eksperimentus, bandymus, kaip įsitikino mūsų ugdytiniai, atlikti visiškai paprasta. O rezultatai – stulbinantys. Patirdami pažinimo džiaugsmą, kartu perteikiame daug svarbių fizikos, chemijos žinių, kurių jie niekada nepamirš, nes patys išbandė.

Mažeikių lopšelio-darželio „Eglutė“ priešmokyklinio ugdymo grupė „Gudručiai“ daug laiko ugdymo(si) procese skiria bandymams, eksperimentams. Ši veikla organizuojama su nedidele vaikų grupele, nes kiekvienas iš ugdytinių viską nori išbandyti pats. Sulaukę stipraus šaltuko, išbėgome į lauką, pūtėme muilo burbulus. Vaikų nuostabai nebuvo galo: sušalę muilo burbulai priminė tikrus meno kūrinius. Visi žiūrėjome, kaip šaltukas išraitė savo raštą ir gražiai užšaldė burbulų sieneles. Išbandėme, kaip karštas vanduo iškart virsta garais.

Šliūkštelėjus puodelį karšto vandens lauke, kai spaudė šaltukas, pastebėjome, kad vanduo akimirksniu virto garų kamuoliu.

Bandėme dažyti grupėje sniegą. Rezultatas visus nustebino. Nors spalvinome geltona, raudona, mėlyna spalvomis, ištirpęs sniegas pavirto į juodą vandenį. Vaikai samprotavo: „Dažyti buvo sunku. Dažai nelipo prie sniego. Ta mėlyna spalva čia viską juodai nudažė ir kitos spalvos pasislėpė“. Tokį pat bandymą atlikome ir su dirbtiniu sniegu. Spalvos čia nesusimaišė, o sniegas neištirpo. Vaikai diskutavo: „Visada galėsim pasidžiaugti, kaip gražiai atrodo spalvotas sniegas. Jis niekada neištirps. O spalvos kiekviena atskirai, jos nesusimaišė. Taip dar gražiau“.

Atlikome eksperimentą „Ledo meškerė“. Berniukai, su siūlu ištraukę ledo kubelį, netvėrė džiaugsmu: „Mes kaip tikri žvejai. Mokame „žuvis“ gaudyti“. O paslaptis paprasta – tereikia ant ledo kubelio druskos užberti. Druska tirpina ledą, tačiau tirpstant kartu sunaudojama šiluma. Ši šiluma paimama iš kubelio paviršiaus, ant kurio nėra druskos. Todėl druskos tirpalas iškart užšąla ir taip galima siūlu ištraukti ledo kubelį iš stiklinės. „Gudručiai“ ištirpdė sniegą, sulaukė 2 val. 30 min, kol 500 ml sniego virto vandeniu. Įsitikino, jog sniegas tikrai nešvarus. Vaikų mintys: „Vanduo drumzlinas. Jis nešvarus, pilnas mikrobų. Tikrai tokio vandens gerti negalima.“

Mažieji gamtininkai grupėje augino druskos kristalus, nuspalvintą popieriaus lapą spalvino ledo gabaliuku, stebėjo, kaip liejasi, maišosi spalvos. Parsinešę sniegą į grupę, konstravo įvairias tvirtoves, statinius. Ypač vaikams patiko spalvinti sniegą ant šviesos stalo. Šviesos stalai – unikali priemonė kūrybiškumui ugdytis. Stalo šviesa kuria ypatingą įspūdį, paryškina vaizdą. Vaikas susiduria su naujomis išraiškos formomis ir pats jas kuria. Šviesa darbeliams suteikia daugiau grožio, sustiprina efektą, dovanoja malonių emocijų.

Atlikdami įvairius eksperimentus, tiek žiemą, tiek kitais metų laikais, ugdytiniai gerina pastabumą, smalsumą, ugdosi kantrybę. Tokiu būdu gilinamos mokėjimo mokytis, santykių su bendraamžiais ir suaugusiaisiais,  iniciatyvumo ugdymosi sritys. Gamta – neišbaigta knyga, kurios kiekvienas puslapis įdomus ir viliojantis. Išnaudokime gamtos teikiamus malonumus žiemą.

Autorės nuotrauka